مرجع تجهیزات اندازه گیری ایران
مرجع تجهیزات اندازه گیری ایران

مرجع تجهیزات اندازه گیری ایران

نصب کنتاکتور

نصب کنتاکتور چگونه است ؟

بسیاری از تجهیزات بزرگ مستقیماً از خطوط فشار قوی تأمین می شوند. این خطوط در اکثر خانه ها بسیار فراتر از استاندارد برق 120 ولت است. 240 ولت AC و 480 ولت AC معمولاً برای این تجهیزات بزرگ مانند موتورها ، ماشین آلات صنعتی و وسایل بزرگ خانگی مانند واشر و خشک کن استفاده می شود. این ولتاژها باید از ولتاژ متناوب 120 ولت به صورت الکتریکی جدا شوند. برای ایجاد این جداسازی از کنتاکتور ها استفاده می شود(کنتاکتور چیست). کنتاکتورها از انرژی استاندارد 120 ولت برای انرژی دادن به یک سیم پیچ مغناطیسی استفاده می کنند ، که باعث بسته شدن مجموعه ای ازکنتاکت های داخلی و تأمین توان بالاتر تجهیزات می شود. برای یادگیری نحوه سیم کشی کنتاکتور از این نکات استفاده کنید.

 

1- بعد از خرید کنتاکتور اطمینان حاصل کنید که کنتاکت های کنتاکتور هم در ولتاژ و هم در جریان درجه بندی شده اند تا بار مورد انتظار را که توسط تجهیزات مورد نیاز مورد نیاز است تحمل کند. شما می توانید کنتاکتور دورمن اسمیت که یکی از قدیمی ترین و حرفه ای ترین شرکت ها در تولید تجهیزات تابلوئی می باشد را با بهترین قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش از شرکت اینستروسنتر نماینده رسمی محصولات دورمن اسمیت در ایران خریداری نمائید.

2- اطلاعات تولید کننده کنتاکتور را مطالعه کنید. اطلاعات سازنده 2 پایه ورودی را برای کنترل ولتاژ 120 ولت مشخص می کند. ممکن است 2 یا چند مجموعه از کنتاکت های خروجی مشخص شده باشد. این کنتاکت ها ممکن است روی برچسب به صورت معمول باز (NO) و به طور معمول بسته (NC) نشان داده شوند. همچنین ممکن است این کنتاکت به صورت رسم یک خط از 1 کنتاکت ختم شده به یک نقطه (کنتاکت NC) و یک خط دیگر از یک کنتاکت دیگر که نزدیک به نقطه است نشان داده شود ، اما نقطه (کنتاکت NO) را لمس نمی کند.

3- کنتاکت خروجی کمکی را بررسی کنید. برخی از کنتاکتورها یک کنتاکت خروجی کمکی را به عنوان سیگنالی به قسمت جدا شده مدار ارائه می دهند که به کنتاکتور انرژی داده شده است. این کنتاکت کمکی در ولتاژ بالاتر درجه بندی نمی شود. در عوض ، باید 120 ولت جریان متناوب باشد.

4- سیم ها را مسیریابی کنید. برق تمام سیم ها را قطع کنید. تمام سیم های ورودی و خروجی را به کنتاکتور وصل کنید. این سیم ها باید در اطلاعات سازنده درجه بندی شوند. قبل از برش سیم توسط سیم چین اطمینان حاصل کنید سیم ها به اندازه کافی بلند باشند تا به کنتاکت مورد نظر برسد. سیم چین مناسب را در فروشگاه های سخت افزار و فروشگاه های لوازم الکتریکی تهیه کنید.

5- سیم ها را ببندید. از نوارهای سیمی استفاده کنید تا از انتهای هر سیم نیم اینچ (13 میلی متر) باریک شود. اگر سیم رشته ای است ، سیم در معرض دید را بچرخانید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ رشته ای آویزان نیست. رشته های لخت ممکن است ناخواسته با قطعه ای از تجهیزات کنتاکت داشته باشند و باعث آسیب شوند.

6- ورودی ها و کنتاکت های کمکی را به سیم ها متصل کنید. با استفاده از یک پیچ گوشتی پیچ های نگهدارنده در بلوک های کنتاکت سیم ها را باز کنید. سیم ها را فقط تا آنجا وارد کنید که هیچ عایقی به منطقه کنتاکت بلوک وارد نشود. اطمینان حاصل کنید که هیچ رشته ای از بلوک کنتاکت خارج نشده است. پیچ های بلوک های کنتاکت را محکم کنید.

7- برق کنتاکتور را قطع کنید. ولتاژ کنترل را روی ورودی اعمال کنید. گوش دهید تا کنتاکتور شروع به کار کند تا کلیک کند. برق کنتاکتور را از برق خارج کنید.

8- خروجی ها را وصل کنید. پس از شل شدن پیچ بلوک ، انتهای برداشته شده هر سیم را در بلوک کنتاکت مناسب قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که هیچ رشته سیم از بلوک های کنتاکت خارج نشده است. پیچ بلوک های کنتاکت را محکم کنید.

 

کنتاکتور دورمن اسمیت

کنتاکتورهای برند دورمن اسمیت انگلستان، کلیدهای الکترومغناطیسی می باشند که یکی از مهم ترین اجزای مدارهای قدرت و فرمان را تشکیل می دهند. کلید الکترومغناطیس، قطع و وصل کننده ی مدارات قدرت می باشد که برای تحریک و انجام کار، از نیروی الکتریکی و مغناطیسی یا خاصیت آهنربایی بهره می برد.

کلیدهای مختلف در صنعت برق توسط نیروی محرک دستی، مدارات قدرت را قطع و وصل می کنند، در صورتی که کنتاکتور این عمل را توسط نیروی الکتریکی یا همان مدار فرمان انجام دهد. به عبارت دیگر، کنتاکتور واسطی بین مدار قدرت و فرمان می باشد.

کنتاکتورهای دورمن اسمیت انگلستان، دارای رنج جریان نامی 9 تا 780 آمپر می باشند و توان نامی این کنتاکتورها در رنج 4 تا 425 کیلووات می باشد و این کنتاکتورها مطابق استاندارد IEC 60947-1,IEC 60947-4 and VDE-0660 هستند.

فلومتر چیست ؟

تعریف فلومتر چیست ؟

فلومتر Flow Meter (یا جریان سنج) ابزاری است که برای اندازه گیری میزان جریان خطی ، غیرخطی ، حجمی یا جرمی یک مایع یا یک گاز استفاده می شود. هنگام انتخاب فلومتر ، باید عوامل نامحسوس مانند آشنایی پرسنل کارخانه ، تجربه آنها از کالیبراسیون و نگهداری ، در دسترس بودن قطعات یدکی و میانگین زمان بین تاریخ خرابی و غیره را در محل کارخانه خاص در نظر گرفت. همچنین توصیه می شود که هزینه نصب فقط پس از انجام این مراحل محاسبه شود.

یکی از رایج ترین اشتباهات اندازه گیری جریان ، تغییر این توالی است: به جای انتخاب سنسوری که عملکرد درستی داشته باشد ، سعی در توجیه استفاده از دستگاه وجود دارد زیرا هزینه کمتری دارد. این خریدهای "ارزان" می توانند پر هزینه ترین نصب باشند. این صفحه به شما کمک می کند تا فلومتر ها را بهتر درک کنید ، اما اگر چالش های خاصی برای اندازه گیری جریان دارید می توانید در هر زمان با مهندسان ما صحبت کنید.

 

 

اولین قدم ها برای انتخاب فلومتر مناسب

اساس انتخاب خوب فلومتر درک صحیحی از نیازهای برنامه خاص است. بنابراین ، باید زمان صرف ارزیابی کامل ماهیت سیال فرآیند و نصب کلی شود.
اولین قدم در انتخاب سنسور جریان تعیین این است که آیا اطلاعات دبی باید مداوم باشد یا کل باشد و آیا این اطلاعات به صورت محلی یا از راه دور مورد نیاز است. اگر از راه دور باشد ، انتقال باید آنالوگ ، دیجیتال یا مشترک باشد؟ و ، اگر به اشتراک گذاشته شود ، فرکانس مورد نیاز (حداقل) به روزرسانی اطلاعات چیست؟ پس از پاسخ به این سوالات ، باید ارزیابی خصوصیات و خصوصیات جریان سیال فرآیند و لوله کشی که حسگر جریان را در خود جای می دهد ، انجام شود.

 

مشخصات سیال و جریان فلومتر

سیال و فشار داده شده از آن ، دما ، افت فشار مجاز ، چگالی (یا وزن مخصوص) ، رسانایی ، ویسکوزیته (نیوتنی یا نه؟) و فشار بخار در حداکثر دمای کار ذکر شده است ، همراه با نشانه ای از چگونگی این خواص متفاوت یا تعامل علاوه بر این ، کلیه اطلاعات ایمنی یا سمی باید همراه با اطلاعات دقیق در مورد ترکیب مایعات ، وجود حباب ها ، مواد جامد (ساینده یا نرم ، اندازه ذرات ، الیاف) ، تمایل به پوشش و کیفیت انتقال نور (مات ، نیمه شفاف) ارائه شود. یا شفاف؟)

 

محدوده فشار و دما فلومتر

مقادیر حداقل و حداکثر فشار و دما پیش بینی شده باید علاوه بر مقادیر عملیاتی عادی هنگام انتخاب فلومتر ها نیز داده شود. این که آیا جریان می تواند معکوس شود ، چه این که همیشه لوله را پر نمی کند ، چه می تواند جریان اسلاگ ایجاد شود (جامدات هوا - مایع) ، آیا هوادهی یا تپش احتمال دارد ، آیا تغییرات دمایی ناگهانی ایجاد می شود ، یا اینکه در هنگام تمیز کردن و احتیاط های ویژه لازم است ، این حقایق نیز باید بیان شود.

 

منطقه لوله گذاری و نصب فلومتر

در مورد لوله کشی و منطقه ای که قرار است فلومتر ها قرار داشته باشد ، در نظر بگیرید: جهت لوله گذاری ، جهت آن (جلوگیری از جریان رو به پایین در کاربردهای مایع) ، اندازه ، مواد ، برنامه ، درجه فشار فلنج ، قابلیت دسترسی ، چرخش های بالا یا پایین دست ، دریچه ها ، تنظیم کننده ها و طول های موجود در لوله های مستقیم. مهندس تعیین کننده باید بداند که آیا میدان های لرزش یا مغناطیسی در منطقه وجود دارد یا امکان پذیر است ، آیا برق الکتریکی یا پنوماتیک در دسترس است ، آیا منطقه برای خطرات انفجار طبقه بندی شده است یا سایر الزامات خاص دیگر مانند رعایت بهداشت یا تمیز کردن مقررات موجود (CIP).

 

میزان جریان و دقت فلومتر

مرحله بعدی تعیین دامنه فلومتر مورد نیاز با شناسایی حداقل و حداکثر جریان (حجمی یا جرمی) است که اندازه گیری خواهد شد. پس از آن ، دقت اندازه گیری جریان مورد نیاز تعیین می شود. به طور معمول دقت در درصد قرائت واقعی (AR) ، در درصد دهانه کالیبره شده (CS) یا در درصد واحدهای مقیاس کامل (FS) مشخص می شود. الزامات دقت باید حداقل در دبی حداقل ، نرمال و حداکثر بیان شود. تا زمانی که این الزامات را ندانید ، عملکرد فلومتر شما ممکن است در محدوده کامل آن قابل قبول نباشد.

در کاربردهایی که محصولات بر اساس خوانش یک فلومتر فروخته یا خریداری می شوند ، دقت مطلق بسیار مهم است. در کاربردهای دیگر ، تکرار پذیری ممکن است مهمتر از دقت مطلق باشد. بنابراین ، توصیه می شود به طور جداگانه صحت و تکرار مورد نیاز هر برنامه را تعیین کنید و هر دو را در مشخصات ذکر کنید.

وقتی دقت یک فلومتر در٪ CS یا٪ FS واحد بیان شود ، با افت دبی اندازه گیری شده خطای مطلق آن افزایش می یابد. اگر خطای کنتور در٪ AR بیان شود ، خطا به صورت مطلق در جریان های کم یا زیاد همان ثابت می ماند. از آنجا که مقیاس کامل (FS) همیشه مقداری بزرگتر از دهانه کالیبره شده (CS) است ، یک سنسور با عملکرد FS٪ همیشه خطای بزرگتری نسبت به یک٪ با مشخصات٪ CS مشابه دارد. بنابراین ، برای مقایسه منصفانه همه پیشنهادات ، توصیه می شود تمام عبارات خطای نقل شده را به همان٪ AR واحد تبدیل کنید.
در مشخصات دما سنجی که به خوبی آماده شده باشد ، تمام عبارات صحت به٪ AR واحدهای یکنواخت تبدیل می شوند و این٪ نیازهای AR به صورت جداگانه برای حداقل ، نرمال و حداکثر جریان مشخص می شوند. در کلیه مشخصات و پیشنهادات فلومتر باید دقت و تکرارپذیری فلومتر در حداقل ، عادی و حداکثر جریان مشخص شود.

 

دقت در مقابل تکرارپذیری در فلومتر

اگر می توان عملکرد اندازه گیری قابل قبولی را از دو دسته مختلف فلومتر دریافت کرد و یکی فاقد قطعات متحرک ، یکی را بدون قطعات متحرک انتخاب کنید. قطعات متحرک نه تنها به دلایل آشکار سایش ، روانکاری و حساسیت به روکش ، منبع بالقوه ای از مشکلات هستند ، بلکه به این دلیل که قطعات متحرک نیاز به فضاهای خالی دارند که گاهی اوقات "لغزش" را در جریان اندازه گیری شده وارد می کنند. حتی با کنتورهای کاملاً نگهداری شده و کالیبره شده ، این جریان بدون اندازه گیری با تغییر در گرانروی و درجه حرارت سیال متفاوت است. تغییرات دما نیز ابعاد داخلی کنتور را تغییر می دهد و نیاز به جبران دارد.

بعلاوه ، اگر کسی بتواند عملکرد یکسانی را از یک دبی سنج کامل و یک سنسور نقطه به دست آورد ، معمولاً توصیه می شود از فلومتر استفاده کنید. از آنجا که سنسورهای نقطه ای جریان کامل را مشاهده نمی کنند ، فقط در صورتی که به عمقی وارد شوند که سرعت جریان متوسط پروفیل سرعت در سطح لوله است ، دقیق می خوانند. حتی اگر این نقطه در زمان کالیبراسیون با دقت تعیین شود ، احتمالاً بدون تغییر باقی خواهد ماند ، زیرا پروفیل های سرعت با دبی ، گرانروی ، دما و سایر عوامل تغییر می کنند.

 

واحدهای حجمی یا جرمی در فلومتر

قبل از تعیین فلومتر ، توصیه می شود تعیین کنید که آیا اطلاعات جریان در واحدهای جرمی یا حجمی مفیدتر خواهد بود. هنگام اندازه گیری جریان مواد فشرده ، جریان حجمی بسیار معنی دار نیست مگر اینکه تراکم (و گاهی اوقات نیز ویسکوزیته) ثابت باشد. هنگامی که سرعت (جریان حجمی) مایعات غیرقابل تراکم اندازه گیری می شود ، وجود حباب های معلق باعث خطا می شود. بنابراین ، هوا و گاز باید قبل از رسیدن مایعات به کنتور خارج شوند. در سایر حسگرهای سرعت ، آسترهای لوله می توانند مشکلاتی ایجاد کنند (فلومتر اولتراسونیک) ، یا اگر تعداد رینولدز خیلی کم باشد ممکن است فلومتر متوقف شود (در متر ریزش گرداب ، RD> 20000 مورد نیاز است).

با توجه به این ملاحظات ، فلومتر جرمی گاز ، که به تغییرات چگالی ، فشار و ویسکوزیته حساس نیستند و تحت تأثیر تغییر تعداد رینولدز نیستند ، باید در نظر داشته باشید. همچنین در صنایع شیمیایی دودکش های مختلفی که می توانند جریان را در لوله های نیمه کامل اندازه گیری کنند و می توانند مواد جامد شناور یا قابل حل زیادی را عبور دهند ، مورد استفاده کمتری قرار دارند.

 

Ph متر چگونه کار می کند؟

اگر رنگ آن صورتی شود ، به نظر من اسیدی است - احتمالاً شما یک بار این عبارت را همراه با نیمه دوم همان قافیه یاد گرفته اید: "و اگر آبی شود ، قلیایی است." اندازه گیری اسیدها و قلیاها (بازها) با کاغذ تورنمنت چیزی است که تقریباً همه در مدرسه یاد می گیرند که چگونه آن را انجام دهند. مقایسه ساده نوار کاغذی مرطوب و رنگ های موجود در نمودار و تشخیص میزان اسیدی یا قلیایی بودن چیزی که مقیاس pH نامیده می شود ، نسبتاً آسان است. اما گاهی اوقات این اندازه گیری بیش از حد خام است. به عنوان مثال ، اگر شما ماهی یکی از مناطق گرمسیری را نگهداری می کنید ، یا نمونه هایی مانند خاک با خاصیت اسیدی یا قلیایی خاص باغبانی می کنید ، ایجاد اشتباه در این شرایط تورم و گرانی منجر به از بین رفتن حیوانات خانگی یا گیاهان شما می شود. به همین دلیل بسیاری از مردم ترجیح می دهند که روی یک اسید سنج خریداری کنند و pH را مستقیماً اندازه گیری کند حال در ادامه به توضیح اینکه PH متر چیست و چگونه کار می کنند؟ می پردازیم بیایید نگاهی دقیق تر بیندازیم!

عکس: تکنسین های بیمارستان نیروی دریایی ایالات متحده نمونه آب را از نظر اسیدیته ، قلیایی بودن و سطح کلر آزمایش می کنند. این اسیدسنج دیجیتال دو کاوشگر پیشرفته توسط هاچ ساخته شده است. می توان آن را به یک کامپیوتر با کابل USB متصل کرد تا داده ها را از حافظه داخلی آن بارگیری کند ، این اسید سنج ها می تواند 500 اندازه گیری را ذخیره کند.


اسیدیته چیست؟

برخی از اسیدها مانند آبلیمو کاملاً بی خطر هستند. بقیه اسیدها پوست شما را می سوزانند و می توانند آسیب دائمی و دردناکی وارد کنند. چگونه می توانید بفهمید کدام یک خطرناک است؟ به سادگی ، با اندازه گیری pH.


اگر به اندازه گیری میزان اسیدیته علاقه دارید و اگر بدانید که قبل از شروع چیست ، به شما کمک می کند! همیشه ما کمترین اطلاعات را داریم که واقعاً اسید یا قلیایی چیست. ما می دانیم که این ماده ای است که می تواند پوست ما را "بسوزاند" (اگرچه این یک سوختگی شیمیایی است ، نه یک گرمازدگی) ، اما این در مورد اسید است. آنچه حتی بیشتر گیج کننده است این است که ما می توانیم با خیال راحت برخی از مواد اسیدی را بخوریم (به عنوان مثال لیمو حاوی اسید سیتریک است) اما برخی دیگر را نمی خوریم (نوشیدن ماده شیمیایی مانند اسید سولفوریک بسیار خطرناک خواهد بود).
اسیدها و قلیاها به سادگی مواد شیمیایی هستند که در آب حل می شوند و یون تشکیل می دهند (اتم های با الکترون زیاد یا خیلی کم). یک اسید در آب حل می شود و یون های هیدروژن با بار مثبت ایجاد می کند (H +) ، با یک اسید قوی یون های هیدروژن بیشتر از یک اسید ضعیف تشکیل می شود. قلیایی (یا باز) در آب حل می شود و یون های هیدروکسید با بار منفی (OH2) تشکیل می شود. باز هم ، قلیاهای قوی تر (که می توانند به اندازه اسیدهای قوی شما را بسوزانند) بیشتر از یون های ضعیف آن یون ها را تشکیل می دهند.


pH چیست؟

مقیاس pH معمولاً از 0 یا 1 تا 14 کشیده می شود. در ادامه با چند مثال روزمره آن را توضیح می دهیم.



pH (همیشه p کوچک ، بزرگ نوشته می شود) نشانگر تعداد یون های هیدروژن در حجم معینی از آب است. در مورد آنچه که "pH" به معنای واقعی وجود دارد هیچ توافق کاملی وجود ندارد ، اما اکثر مردم آن را به عنوان چیزی مانند "قدرت هیدروژن" یا "پتانسیل هیدروژن" تعریف می کنند. اکنون اینجاست که برای کسانی که ریاضی را دوست ندارند گیج کننده می شودتعریف مناسبpH این است که منهای لگاریتم فعالیت یون هیدروژن در یک محلول است (یا اگر ترجیح می دهید لگاریتم متقابل فعالیت یون هیدروژن در محلول باشد).
این ساده تر از آن است که به نظر می رسد. بیایید هر بار کمی آن را توضیح دهیم. فرض کنید که در آکواریوم خود مقداری مایعات خرد شده دارید و می خواهید بدانید که آیا برای آن ماهی که می خواهید نگهداری کنید بی خطر است. شما PH متر خود را بر می دارید و آن را درون "آب" قرار می دهید (که در واقع مخلوطی از آب با سایر چیزهای حل شده در آن است). اگر آب بسیار اسیدی باشد ، مقدار زیادی یون هیدروژن فعال و مقدار بسیار کمی یون هیدروکسید وجود خواهد داشت. اگر آب بسیار قلیایی باشد ، عکس این قضیه صادق خواهد بود. اکنون اگر انگشتی پر از آب داشته باشید و PH آن 1 باشد (به طور باورنکردنی ، فوری ، اسیدی ماهی کشنده است) ، یک میلیون بار یون هیدروژن (10 به قدرت 6 ، نوشته شده 106) وجود دارد اگر آب خنثی باشد (نه اسیدی باشد و نه قلیایی) ، با PH 7 نشان داده می شود. این بدان دلیل است که pH 1 به معنای 101 است (که فقط 10 است) و pH 7 به معنای 107 (10 میلیون) است ، بنابراین تقسیم این دو به ما 106 (یک میلیون) می دهد. 10 میلیون میلیون (1013) یون هیدروژن بیشتر از آب بسیار قلیایی و با PH 14 وجود خواهد داشت. آیا می توانید اکنون ببینید که این اعداد مرموزpH از کجا آمده است؟

توضیخ عکسمقیاس pH مستقیماً به غلظت   در یک محلول مربوط می شود ، اما نه به روشی ساده و خطی. این رابطه همان چیزی است که ما آن را "نمایی منفی" می نامیم: هرچه pH بالاتر باشد (میزان اسیدیته پایین تر باشد) ، یون های هیدروژن کمتر می شود - اما یون های با pH بالا نسبت به pH پایین بسیار کمتر هستند.
فرض کنید ما تصمیم داریم مقیاس اسیدیته را اختراع کنیم و آن را بسیار اسیدی شروع کنیم و آنرا 1 بنامیم. سپس چیزی خنثی بسیار کمتر خواهد بود (یک میلیونم یا 6-10برابر یون هیدروژن) و چیزی قلیایی کمتر خواهد بود (این یکی 10 تریلیونمین ، یا یکی 10 میلیون میلیونی ، یا 13-10برابر). سر و کار داشتن با همه این میلیون ها و میلیارد و تریلیون ها گیج کننده و سرسام آور است ، بنابراین ما فقط یک لگاریتم از تعداد یون های هیدروژن می گیریم و به قدرت ده مورد در هر مورد اشاره می کنیم. به عبارت دیگر ، pH به معنای ساده مشاهده تعداد (احتمالاً بسیار بزرگ) یون های هیدروژن ، گرفتن توان 10 و حذف علامت منفی است. که به ما PH برای اسیدی فوق العاده ، PH برای خنثی 7 و برای قلیایی با PH 14 می دهد. "به شدت قلیایی" روش دیگری برای گفتن باورنکردنی اسیدی ضعیف است.

pH خاک های مریخ را چگونه اندازه گیری می کنید؟ ساده است! شما یک PH متر را در یک کاوشگر فضایی رباتیک می سازید. کاوشگر فضایی Mars Phoenix Lander از این آزمایشگاه کوچک شیمیایی داخلی برای اندازه گیری جنبه های مختلف خاک مریخ ، از جمله اسیدیته و غلظت فلزات استفاده کرد.


اگر از کاغذ تورق استفاده می کنید ، هیچ یک از این ها مهم نیست. ایده اصلی این است که کاغذ در محلول های بین pH 1 و 14 کمی متفاوت است و با مقایسه نتیجه خود با یک نمودار رنگی ، می توانید اسیدیته یا قلیایی بودن آن را بدون نگرانی از تعداد یون های هیدروژن بخوانید. اما pHمتر به نوعی باید غلظت یون های هیدروژن را اندازه گیری کند. چگونه این کار را انجام می دهد؟
یک محلول اسیدی یون های هیدروژن با بار مثبت بیشتری در آن وجود دارد تا یک قلیایی ، بنابراین پتانسیل بیشتری برای تولید جریان الکتریکی در یک وضعیت خاص دارد - به عبارت دیگر ، کمی شبیه به یک باتری است که می تواند ولتاژ بیشتری تولید کند. pH متر از این مزیت استفاده می کند و مانند یک ولت متر کار می کند: ولتاژ (پتانسیل الکتریکی) تولید شده توسط محلول اسیدیته مورد نظر ما را اندازه گیری می کند ، آن را با ولتاژ محلول شناخته شده مقایسه می کند و از اختلاف ولتاژ استفاده می کند ( "اختلاف پتانسیل") بین آنها برای استنباط اختلاف pH.


اسید سنج از چه چیزی ساخته شده است؟

یک اسید سنج معمولی دارای دو جز اساسی است: خود متر ، که می تواند یک سیم پیچ متحرک باشد (یکی با اشاره گر که در برابر مقیاس حرکت می کند) یا یک متر دیجیتال (با صفحه نمایش عددی) ، و یا یک یا دو پروب را وارد محلولی می کنید که آزمایش می کنید. برای اینکه جریان الکتریسیته از طریق چیزی جریان یابد ، باید یک مدار الکتریکی کامل ایجاد کنید. بنابراین ، برای اینکه جریان الکتریسیته از طریق محلول آزمایش جریان یابد ، باید دو الکترود (پایانه های الکتریکی) در آن قرار دهید. اگر pH متر شما دارای دو پروب است (مانند آنچه در عکس بالای این مقاله است) ، هر یک الکترود جداگانه ای است. اگر فقط یک کاوشگر داشته باشید ، هر دو الکترود برای سادگی و راحتی در داخل آن ساخته شده اند.
الکترودها مانند الکترودهای معمولی (قطعات ساده سیم فلزی) نیستند. هر کدام به تنهایی یک مجموعه کوچک شیمیایی هستند. الکترودی که مهمترین کار را انجام می دهد ، که به آن الکترود شیشه ای می گویند ، دارای یک سیم الکتریکی مبتنی بر نقره است که در محلول کلرید پتاسیم معلق است ، درون یک لامپ نازک (یا غشا membrane) ساخته شده از یک لیوان مخصوص حاوی نمک های فلزی است (به طور معمول ترکیبات سدیم و کلسیم). الکترود دیگر الکترود مرجع نامیده می شود و دارای سیم کلرید پتاسیم است که در محلول کلرید پتاسیم معلق است.

ادامه مقاله  در لینک زیر 

Ph متر چگونه کار می کند؟


روتامتر چیست؟

تعریف روتامتر چیست؟

روتامتر (ROTAMETER) جریان مایعات ، گازها و بخار را با استفاده از شناور داخل یک لوله مخروطی اندازه گیری می کند. روتامتر یکی از قدیمی ترین و اصولی ترین وسایل در اندازه گیری جریان است. استفاده از روتامتر برای اندازه گیری دبی بسیار رواج دارد. فضای بین لوله و شناور در قسمت بالای آن بزرگتر است تا جریان بیشتری را از طریق متر فراهم کند. از آنجا که گرانش در جهت عمودی کار می کند ، لوله باید به صورت عمودی جهت گیری شود.


چگونه جریان با استفاده از روتامتر اندازه گیری می شود؟

روتامتر نوعی از فلومتر با مساحت متغیر است که از یک لوله اندازه گیری مخروطی و یک شناور تشکیل شده است که می توان آن را آزادانه به داخل و داخل لوله منتقل کرد. لوله اندازه گیری به صورت عمودی ، با انتهای کوچک در پایین نصب شده است.

مایعی که اندازه گیری می شود از پایین لوله وارد می شود ، از اطراف شناور به سمت بالا عبور می کند و از قسمت بالای آن خارج می شود. شکل یک روتامتر معمولی را نشان می دهد.

در صورت عدم وجود جریان از طریق روتامتر ، شناور در قسمت انتهایی لوله دوز قرار دارد ، جایی که حداکثر قطر شناور تقریباً برابر با قطر داخلی لوله است. وقتی مایع وارد لوله دوز می شود ، اثر شناور سیال شناور را سبک می کند. با این وجود شناور تراکم بیشتری نسبت به مایع دارد و اثر شناور سازی برای بالا بردن آن کافی نیست.

یک دهانه حلقوی کوچک بین شناور و لوله وجود دارد. فشار ناشی از شناور افزایش می یابد و شناور را افزایش می دهد. این مساحت بین شناور و لوله را افزایش می دهد تا اینکه نیروهای هیدرولیکی رو به بالا که روی آن عمل می کنند از نظر وزنی متعادل شوند و نیروی شناور کمتر شود. شناور متناسب با سرعت جریان سیال و سطح حلقوی بین شناور و لوله به بالا و پایین لوله حرکت می کند. هنگامی که نیروها در حالت تعادل قرار دارند ، به یک موقعیت پایدار در لوله برسید.


هنگامی که شناور به سمت انتهای بزرگ لوله مخروطی حرکت می کند ، بازشدگی حلقوی بین لوله و شناور افزایش می یابد. با افزایش منطقه ، اختلاف فشار در شناور کاهش می یابد. شناور موقع تعادل پویا را فرض می کند که دیفرانسیل فشار در سراسر شناور به علاوه اثر شناور وزن شناور را متعادل کند. هر موقعیت شناوری مربوط به یک جریان خاص است و نه برای مایعات با چگالی و ویسکوزیته خاص. شما جریان خواندن را از یک مقیاس کالیبره شده در لوله می گیرید موقعیت شناور در لوله اندازه گیری در یک رابطه خطی با سرعت جریان متفاوت است.

توجه: روتامترها می توانند به طور مستقیم جریان های حداکثر 4000 گالن در دقیقه را اندازه گیری کنند. با استفاده از روتامتر نوع بای پس ، می توان سرعت جریان بالاتر را از نظر اقتصادی مدیریت کرد.

روتامتر ها با درک اصول عملیاتی اصلی می توانند برای سایر مایعات کالیبره شوند. دقت روتامتر با دقت فشار ، دما و کنترل جریان در طی کالیبراسیون اولیه مشخص می شود. هرگونه تغییر در تراکم و وزن شناور تأثیراتی در خوانش جریان روتامتر خواهد داشت. علاوه بر این ، هرگونه تغییر در مایع مانند فشار یا دما نیز می تواند در دقت روتامتر تأثیر بگذارد. با توجه به این ، روتامتر ها باید سالانه کالیبره شوند تا هرگونه تغییر در سیستم ممکن است رخ دهد.


مزایا روتامتر :

روتامتر ها می توانند در مناطقی بدون قدرت نصب شوند زیرا فقط برای اندازه گیری جریان به خواص سیال و گرانش احتیاج دارند ، بنابراین نیازی نیست که هنگام نصب در مناطقی با مایعات یا گازهای قابل اشتعال نگران باشید که این وسیله ضد انفجار باشد.

روتامترها را می توان با اتصالات لوله استاندارد به لوله کشی موجود یا از طریق یک پانل نصب کرد. لازم نیست نگران مستقیم لوله ها باشید مانند یک کنتور مغناطیسی یا توربین.

روتامترها دستگاه های ساده ای هستند که از مواد ارزان قیمت تولید می شوند و هزینه های پروژه را برای شما کم می کنند.

نگاه به روتامتر مانند شیشه دید عمل می کند و به اپراتور می گوید که فیلتر نیاز به تمیز کردن دارد ، که مشکل دیگری در ایجاد تغییر رنگ آب وجود دارد یا اینکه مایعات در واقع جریان دارند. با یک روتامتر شفاف می توانند فوراً ببینند که آیا بر روی دیواره های شناور یا لوله ساخته شده است.

روتامترها دامنه اندازه گیری جریان گسترده و یا قابلیت دسترسی دارند. نسبت معمولی 10: 1 از حداکثر به حداقل سرعت جریان قابل پیش بینی است. اپراتورها قادر به اندازه گیری حداقل میزان جریان به عنوان کمترین 1/10 از حداکثر سرعت جریان روتامتر بدون ایجاد اختلال در تکرارپذیری خواهند بود.

مقیاس روتامتر خطی است زیرا اندازه گیری سرعت جریان بر اساس تغییر منطقه است. این بدان معنی است که می توان سرعت جریان را با همان درجه دقت در کل کامل خواند.

از دست دادن فشار در اثر روتامتر حداقل و نسبتاً ثابت است زیرا مساحت از طریق لوله مخروطی با سرعت جریان افزایش می یابد. این منجر به کاهش هزینه های پمپاژ می شود.


معایب روتامتر :

از آنجا که جاذبه در اندازه گیری جریان ، نقش یک چرخش کلیدی را بازی می کند ، روتامتر همیشه باید بصورت عمودی با سیال موجود در آن نصب شود.

مقیاس نتیجه گیری در کنار روتامتر فقط برای مایع خاص و شرایطی که کالیبره شده معتبر خواهد بود. وزن مخصوص سیال خاصیت اصلی است که باید در نظر گرفت ، با این وجود گرانروی سیال و هرگونه تغییر دما نیز ممکن است قابل توجه باشد. شناورهای روتامتر معمولاً به گونه ای طراحی شده اند که نسبت به ویسکوزیته حساس نیستند ، اما اپراتور باید قبل از اتکا به اندازه گیری های جریان ارائه شده ، بررسی کند که هر

روتامتر نصب شده در سیستم آنها در تنظیمات خاص خود کالیبره شده است.

برای روتامتر ها دشوار است که برای خوانش ماشین سازگار شوند ، اگرچه ممکن است در بعضی موارد از یک شناور مغناطیسی استفاده شود.

روتامترها معمولاً از مواد شفاف ساخته می شوند ، با این وجود همه اپراتورها باید قبل از نصب کامل ، سازگاری شیمیایی کنتور را با مایعات خود بررسی کنند.


انواع روتامتر از لحاظ جنس بدنه

یکی از فاکتورهای مهم در دسته بندی روتامترها ، مواد به کار رفته در ساخت آن ها می باشد. نسل اولیه این ابزارها از جنس شیشه ساخته شده است که با توجه به تغییرات فشار و تاثیر شرایط محیطی بر روتامتر، مدل های مختلف دیگری از آنها نیز ساخته شده است. به طور کلی انواع مختلف روتامترها را به سه دسته تقسیم بندی می کنند که در ادامه آن را توضیح می دهیم :


روتامتر شیشه ای

روتامتر اساسی ، نوع شیشه ای لوله است. این لوله دقیقاً از شیشه بوروسیلیکات تشکیل شده و شناور دقیقاً از فلز ، شیشه یا پلاستیک تراش خورده است. شناور فلزی معمولاً از فولاد ضد زنگ ساخته می شود تا مقاومت در برابر خوردگی داشته باشد. شناور دارای یک لبه اندازه گیری تیز است که در آن قرائت با استفاده از مقیاس نصب شده در کنار لوله مشاهده می شود. اتصالات و اتصالات انتهایی مواد و سبک های مختلف موجود است. عناصر مهم لوله و شناور هستند که اغلب به آنها ترکیب لوله و شناور گفته می شود ، زیرا این بخش از روتامتر است که اندازه گیری را انجام می دهد. در حقیقت ، بدون در نظر گرفتن نوع مورد یا اتصالات انتهایی که برنامه می تواند بخواهد ، ترکیب های شناور لوله ای شیشه ای و فلوت ضد زنگ مشابه عموماً در دسترس هستند ، بنابراین در بهترین حالت نیازهای مشتری را برآورده می کنیم. مقیاس روتامتر می تواند برای قرائت مستقیم هوا یا آب کالیبره شود ، یا ممکن است مقیاسی برای خواندن یک درصد دامنه یا مقیاسی دلخواه باشد که با معادلات تبدیل یا نمودارها استفاده شود. روتامترهای شیشه ای محافظ ایمنی در کل صنعت برای اندازه گیری مایعات و گازها مورد استفاده قرار می گیرند. آنها ظرفیت جریان را در حدود 60 GPM تأمین می کنند و با اتصالات انتهایی فلز یا پلاستیک تولید می شوند تا مشخصات شیمیایی سیال اندازه گیری شده را برآورده کنند. تنها مایعاتی که این کنتورها برای آنها مناسب نیست ، مایعاتی هستند که به لوله های اندازه گیری شیشه مانند آب با بیش از 90 درجه سانتیگراد (194 درجه فارنهایت) با pH بالا که باعث نرم شدن شیشه می شود ، حمله می کنند. بخار مرطوب ، که همان اثر را دارد. سود سوز آور ، که شیشه را حل می کند. و اسید هیدروفلوئوریک که باعث شیشه شیشه می شود. محدودیت های اصلی روتامترهای هدف عمومی ، محدودیت فشار و دما در لوله اندازه گیری شیشه است. لوله های کوچک ، 6 میلی متر (1/4 ") برای فشارهای کاری تا 500 psig مناسب هستند ، اما فشار کار برای لوله های بزرگ 51 mm (2") ممکن است تا 100 psig باشد. حد دمایی عملی برای روتامترهای شیشه ای 204 درجه سانتیگراد (400 درجه فارنهایت) است ، اگرچه عملکرد در چنین دماهای بالا فشار عملیاتی متر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. به طور کلی ، بین دمای کار و فشار رابطه خطی وجود دارد.

روتامتر فلزی

روتامترهای فلزی برای فشار های بالاتر و درجه حرارت بیشتر از محدوده عملیاتی لوله های شیشه ای، از لوله های فلزی استفاده می شود. این لوله ها معمولا از جنس آلومینیوم، برنج یا فولاد ضد زنگ ساخته شده است. موقعیت پیستون یا همان شناور با کمک اصول مغناطیسی یا مکانیکی قابل تعیین است و در خارج از روتامتر به صورت یک عدد گزارش می شود.

عملکرد شناور و بدنه روتامتر فلزی تفاوت چندانی با روتامترهای شیشه ای ندارد و در حقیقت اعداد گزارش شده آن مربوط به دبی جریان هست. این روتامترها برای مواردی که فشار یا دما خیلی بالا باشد، یا احتمالا نیروهای دیگری به لوله آسیب بزنند، نسبت به لوله های شیشه ای بهتر هستند. در مورد فرایندهایی که دبی بخار سنجیده می ‌شود، روتامترهای فلزی بهتر هستند.


روتامتر پلاستیکی

روتامترهای پلاستیکی به علت هزینه پایین و قدرت ضربه پذیری بالای آن ها مورد استفاده قرار می گیرند. این روتامترها معمولاً از پلی‌کربنات ساخته می شوند و اتصالات فلزی و اتصالات پلاستیکی هم در آنها وجود دارد. تجهیزات پلاستیکی در زمان نصب حساس هستند و ممکن است باعث ایجاد خطا شوند. این روتامترها برای فرآیندهای مرتبط با بخار مناسب هستند و جایگزین خوبی برای روتامترهای شیشه ای محسوب می شوند.


دیتالاگر چیست

بیشتر مردم ذهنیت مبهمی دارند که ثبت داده ها شامل جمع آوری الکترونیکی داده ها در مورد وضعیت کمیتی در محیط می شود مانند دما، رطوبت و یا انرژی استفاده شده. آنها درست می گویند ولی این تنها یک بینش سطحی از آن چیزی است که دیتالاگر ها واقعاً انجام می دهند. در بخش ساختمانی و تحقیقات محیطی ، به نظر می رسد که هر کسی از دیتالاگر ها (DATA LOGGER) استفاده می کند اما واقعاً دیتالاگر ها چه کار می کنند؟ چرا آنها مفید و موثر هستند؟
این مقاله انواع دیتالاگر ها و ثبت داده ها را به شما معرفی می کند و کمک می کند تا دانش و آگاهی خود را رابطه با دیتالاگرها گسترش دهید. شاید شما نیروی تازه استخدام شده ای برای پروژه و یا شغلی هستید که در آن نیاز به استفاده از دیتالاگر است یا توسط سوپروایزر و یا اعضای یک تیم فنی از شما خواسته شده است تا دیتالاگر هایی را خریداری کنید و یا باید یک تصمیم گیرنده را بر استفاده از دیتالاگر متقاعد کنید چرا که در ابتدای کار می تواند بازدهی کار را با کاهش زمان جابجایی بالا برده و از هزینه های نیروی کار اضافی بکاهد. ممکن است صرفاً در مورد دیتالاگر ها شنیده اید و در مورد عملکرد و موارد استفاده آن ها کنجکاو هستید و در نهایت یک مصرف کننده قدیمی دیتالاگر هستید و می خواهید اطلاعات خود را در رابطه با آن به روز کنید و پا به پای تکنولوژی های روز گام بردارید.
در ادامه ما مبانی دیتالاگر ها شامل چیستی، چرایی و موارد استفاده را مورد بررسی قرار می دهیم. گام های راه اندازی و استفاده از یک دیتالاگر را توضیح می دهیم. موارد مهمی که باید برای انتخاب یک دیتالاگر مد نظر داشت را مطرح می‌کنیم و در نهایت با مثال هایی از کاربردهای واقعی دیتالاگر ها در صنایع و استفاده های علمی و آزمایشگاهی مقاله را به اتمام می رسانیم.

 

دیتالاگر چیست؟

دیتالاگر یک تجهیز الکترونیکی است که اندازه گیری های انجام شده در بازه های زمانی تنظیم شده در یک گستره زمانی بزرگتر را ثبت و ضبط می کند. بر اساس مشخصه های یک دیتالاگر خاص برای مثال اینکه چه کمیتی را می خواهد اندازه بگیرد یک دیتالاگر شامل اجزای زیر می شود:


باتری - یک میکرو پروسسور داخلی- حافظه داخلی و یک یا چند سنسور داخلی یا خارجی که می‌توانند داخل یا بیرون سالن ها یا محوطه های خاص نصب شوند همچنین بعضی از آنها امکان نصب در زیر آب را دارند و می‌توانند دیتاها را برای ماه ها در خود نگه دارند. یک دیتالاگر ممکن است به تنهایی نصب شود یعنی هیچ جزء دیگری غیر از خود دیتالاگر دیده نشود. این نوع دیتالاگر ها دارای سنسورهای داخلی هستند که به سادگی می توان آنها را در دست گرفت که نشان دهنده اندازه کوچک آنهاست. هم چنین یک دیتالاگر ممکن است تجهیزی باشد که چند کانال ورودی برای اندازه‌گیری دیتا به همراه یک یا چند سنسور خارجی داشته باشد.

 

 

چرا از دیتالاگر ها استفاده می کنیم؟

دیتالاگر ها برای هر کسی که می‌خواهد وضعیت یک کمیت را به طور پیوسته تحت نظر گیرد بدون اینکه نزدیک سیستم باشد و یا بخواهد همیشه همراه آن باشد تجهیز ارزشمندی است. مشاوران محیط زیست، مدیران ساختمانی، دانشمندان و محققان و مهندسان نیازمند دیتالاگر ها هستند. به خاطر استفاده از میکروپروسسور های جدید و پیشرفته در سال های اخیر یک دیتالاگر تک سنسور هزینه بسیار پایینی پیدا کرده است. مصرف کننده ها با قراردادن دیتالاگر در مکان مشخص وقت و هزینه را صرف حضور دائمی درخط نمی کنند ، قیمت پایین دیتالاگر ها این امکان را فراهم می کند. قیمت پایین هم چنین امکان قرار دادن چند عدد از این دیتالاگر ها را به صورت هم زمان و در کنار هم فراهم می کند. در بعضی موارد کاهش مدت زمان پروژه و بهبود در حجم دیتاهای موجود برای تحلیل ، از مزایای استفاده از چند دیتالاگر محسوب می شود. به خاطر عمر بالای باتری بسیاری از دیتالاگر ها این دستگاه ها می‌توانند مدت زمان زیادی مستقر شوند این به معنای صرف زمان کمتر برای رفتن به سمت دیتالاگر ها و بازگشت از آن ها به مرکز دانلود دیتا ها است.

موارد اندازه‌گیری دیتالاگر ها : دما و رطوبت هوا ، جریان و ولتاژ ، اختلاف فشار ، مدت زمان استفاده از چراغ ها و موتور ها ، شدت نور، دمای آب، رطوبت خاک، جهت و سرعت باد و رطوبت برگ ها.

دیتالاگر ها معمولاً توسط مهندسان و تکنسین های تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما در بعضی موارد توسط دانشجویان جهت انجام پروژه های علمی استفاده می شوند. حدوداً ۱۵ دقیقه زمان میبرد تا یک دیتالاگر را از جعبه آن خارج کرده و کار نصب آن را انجام دهید. به سادگی به کامپیوتر متصل می شود. نرم‌افزارهای مخصوصی برای تنظیم زمان شروع و پایان اندازه گیری و ثبت داده ها استفاده می شود. هم چنین تنظیماتی جهت مشخص نمودن بازه زمانی اندازه گیری دیتا در این نرم افزارها وجود دارد مدل های BLE یا بلوتوثی این امکان را فراهم می کنند که توسط یک گوشی موبایل به دیتالاگر وصل شوید ، اطلاعات به دست آمده از دیتالاگر توسط بلوتوث به گوشی موبایل منتقل شده و می توان آن ها را طبقه بندی کرد. همچنین امکان گرفتن خروجی دیتاها به صورت جدول و گراف هم وجود دارددیتالاگر ها معمولاً در برابر شرایط خاص محیطی مانند دما، رطوبت، باد و تابش مستقیم نور خورشید مقاوم هستند.

 

 

دیتالاگر ها در چه جاهایی مورد استفاده قرار می گیرند؟

دیتالاگر ها در مکان های مختلف اعم از درون سالن ها، بیرون آن ها، زیر آب و در بالای یک ساختمان بلند و ... نصب می شوند. به طور کلی در هر مکانی که نیازمند به دیتاهای منظم از یک کمیت هستید، استفاده از دیتالاگر ها بهترین و مناسب ترین انتخاب و گزینه است. استفاده از باتری در آنها این امکان را فراهم می کند که فقط یک بار آنها را تنظیم و نصب کنید و برای مدت طولانی از دیتاهای آن استفاده کنید.

- عملکرد های ساختمانی:

ردگیری استفاده الکتریسیته ساختمان ها برای پی‌بردن به پروفایل مصرف انرژی و مدیریت آن- کاهش هزینه های مصرف انرژی- پی بردن به عملکرد نامطلوب تجهیزات الکتریکی- پی بردن به هدر رفت انرژی- اطمینان از کیفیت مطلوب هوای داخل محیط- بهبود عملکرد سیستم های HVAC

 

- تحقیقات زیست محیطی:

انجام مطالعات زیست محیطی یک تصویر با مختصات دقیق از زیستگاه ها به دست می دهد. انجام تحقیقات کشاورزی که موجب بهبود در محصولات میشود- انجام مطالعات روی حیوانات ، تاثیر اقلیم بر روی گونه های مختلف را نشان می دهد. مطالعات خاک که اثرات اقلیم را روی کیفیت خاک نشان می دهد. جمع آوری اطلاعات از کیفیت آب ها و بررسی تغییرات بلند مدت اقلیمی

 

آناتومی دیتالاگر ها:

دیتالاگر یک دستگاه کوچک با یک میکرو پروسسور داخلی، حافظه و یک یا چند سنسور است که همگی در یک کیس پلاستیکی سخت قرار گرفته‌اند. وقتی که اکثر مردم از دیتالاگر حرف میزنند در واقع مقصودشان یک چیز کلی است که صرفاً شامل ثبت دیتا هاست ولی در واقع جزء مهم دیتالاگرها سنسورهای آن است که بسته به عملکرد و کارکرد می‌تواند داخلی و یا خارجی باشد. سنسور های داخلی درون کیس دستگاه قرار می گیرند این در حالی است که سنسورهای خارجی بیرون از کیس دستگاه قرار دارند و توسط یک کابل به دستگاه متصل می شوند. هم چنین دیتالاگر ها یک پورت مخصوص برای انتقال دیتا ها به کاربر دارند. در نهایت بعضی از دیتالاگر ها یک صفحه نمایشگر دارند و بعضی هم یک چراغ ساده. همه دیتالاگر ها در این موارد کلی مشترک هستند ولی این دستگاه ها در این موضوع که دقیقاً دیتاها به چه شکلی به کاربر منتقل شوند تفاوت‌هایی دارند. با توجه به این موضوع سه مدل دیتالاگر وجود دارد:


-
دیتالاگر های استند الون
-
دیتالاگر های بلوتوثی
-
دیتالاگر های مبتنی بر وب


دیتالاگر های استند الون قابلیت استفاده چندین و چند باره را دارد آنها هزینه پایینی داشته و هم چنین از نصب و قرارگیری آسان و سهلی برخوردارند. مدل هایی با سنسور داخلی برای کنترل کمیت در همان مکانی که دیتالاگر نصب می شود مورد استفاده قرار می گیرد این در حالی است که مدل هایی با سنسور خارجی می توانند برای کنترل کمیت در مکانی با فاصله از دیتالاگر مورد استفاده قرار گیرند. بیشتر دیتالاگر های استند الون با کابل usb به کامپیوتر متصل می شوند. برای راحتی بیشتر یک دستگاه دیتا شاتل برای انتقال داده ها به کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرد.
مدل های وب (دیتالاگر آنلاین) توسط وای فای و یا جی اس ام به کامپیوتر متصل می شوند، این مدل ها می توانند به تعداد متنوعی از سنسورهای خارجی مجهز شوند و اطلاعات دریافتی را به یک سرور وب منتقل کند.
در نهایت دیتالاگر های بلوتوثی می تواند اطلاعات را از طریق بلوتوث به یک گوشی موبایل که در فاصله ۱۰۰ فوتی قرار دارد منتقل کنند.