مرجع تجهیزات اندازه گیری ایران
مرجع تجهیزات اندازه گیری ایران

مرجع تجهیزات اندازه گیری ایران

تستر کابل شبکه

تستر کابل شبکه چیست ؟
تستر کابل شبکه ابزاری است که به منظور عیب یابی، تست عملکرد درست کابل و پیاده سازی شبکه به کار می رود. در برخی از تستر های کابل شبکه تست صرفا جهت تست برقراری ارتباط بین مسیرهای ارتباطی کاربرد دارند که در نوع معمولی به وسیله LED هایی که شماره گذاری شده اند و در نوع دیجیتال نتیجه تست بر روی صفحه LCD نمایش داده می شود. در نوع پیشرفته تری از تستر های کابل شبکه علاوه بر برقراری ارتباط سایر پارامترهای اتصال مانند متراژ، مکان قطعی را نیز بررسی می کند و بوسیله این نوع از تسترهای کابل شبکه می توان زیرساخت های شبکه را بطور دقیق و کامل مورد ارزیابی قرار داد.

تست شبکه یکی از مراحل تکمیلی یک پروژه شبکه ای است. بطوریکه پس از پیاده سازی طرح نمی بایست براین باور بود که تمامی فرضیات و محاسبات انجام شده درست می باشد. با توجه به پیچیدگی و گستردگی کار در شبکه ها عیب یابی، یافتن و برطرف کردن عیب بدون مجهز بودن به دستگاه های تستر ، ناممکن می باشد. برای نمونه فرض کنید در ساختمانی ۴ طبقه در هر طبقه ۲۴ گره یا Node شبکه وجود داشته باشد. کابل ها درون کانال های ویژه دیوارها کار گذاری شده اند و حدود ۲۵۰۰ متر کابل مصرف شده است. پس از اتصال رایانه ها به شبکه برخی از آنها به شبکه داخل Login نمی شوند. حتی تصور آن که باید چنین شبکه ای را ( که تازه دارای مقیاسی خیلی بزرگی هم نمی باشد. ) بدون تستر مورد بررسی قرار داد و پس از عیب یابی به رفع آن اقدام نمود سر را گیج می کند. اینجاست که اهمیت فوق العاده دستگاه های عیب یاب و تستر شبکه ارزشمندی کار آنان نمایان می گردد.

تستر های کابل شبکه انواع مختلفی دارند، در مدل تستر دستی کابل چند کاره دیجیتالی با فناوری بسیار پیشرفته علاوه بر عیب یابی ساده اتصالات سیم ها در شبکه نظیر اتصال باز یا کوتاه ، زوج سیم های از هم جدا شده یا اشتباه بسته شده و غیره را می تواند بسیار سریع و با استفاده از فن آوری Time Domain Reflectometers) TDR) ( بازتاب سنج دامنه زمان ) طول یک کابل را نیز محاسبه کرده و ارائه دهد.
اگر هرگونه ایراد اتصال Short یا Open درکابل باشد، تستر کابل شبکه آن را پیدا کرده ، مکان یابی نموده و نتیجه را نشان خواهد داد. تستر کابل شبکه همچنین قادر به ارسال علائم و سیگنال های صوتی است تا بوسیله آن بتوان کابل های نظیر و مشابه را پیدا نمود. کاربران نیز می توانند با ارسال علائم خودکار پورت های نظیر در هاب یا سوئیچ را پیدا کنند.
به بیان دیگر این وسیله در برگیرنده یک مولد صدا و یک پورت یاب خودکار است که نتایج کار خود را در یک نمایشگر LCD و بصورت پایه به پایه نمایش می دهد. فناوری پیشرفته تسترهای کابل شبکه موجب دقت بسیار زیادی در برآورد طول کابل ها و مکان یابی اشکالات حتی در انتهای کابل می گردد.
کار با تسترهای کابل شبکه بسیار ساده می باشد. کارایی ها گوناگون و پیشرفته آن ، دستگاه مزبور را تبدیل به دستگاهی مناسب برای کارشناسان و نصابان حرفه ای شبکه کرده است.

 
روش کار تستر کابل شبکه
همانطور که مطلع هستید، هنگامی که در کابل های مسی سیگنال وارد می شود میدان مغناطیسی بزرگی بوجود می آید که در اثر ایجاد این میدان مغناطیسی الکترون مربوط به زوج ها برروی یکدیگر القا شده و یکسری پارامترهای افت خط بوجود می آورد. این پارامترها هر کدام می توانند نمایانگر یک ایراد و یا یک اتفاق مهم در کابل باشد. اتفاقاتی مثل کیفیت کابل مسی، نحوه سربندی کابل مسی هم به صورت کیفی از نظر نحوه پانچ و هم رنگ بندی و ... مقاومت کابل و پارامترهای دیگر که بر اثر فرمول های متفاوت بوجود می آید. اندازه گیری هر کدام از این پارامترها در استانداردهای مختلف و هم در Category های مختلف حائز اهمیت می باشد.


تشخیص پیوستگی کابل TDR / OTDR
TDR مخفف Time Domain Reflectometer و OTDR مخفف Optical Time Dmain Reflectometer می باشد. وظیفه اصلی این دو ابزار این است که تشخیص دهند که آیا کابل از پیوستگی برخوردار است یا خیر با این تفاوت که TDR این کار را در کابل های مسی انجام می دهد و OTDR در کابل های فیبرنوری . این دو ابزار حتی محل قطع یا حتی خراشیدگی کابل را برای شما مشخص می کند . فرض کنید در ساختمان بزرگی کابل قطع شده و کابل از پشت دیوار و سقف عبور داده شده است . بدون این ابزار شما بایستی کل ساختمان را خراب کنید تا محل خرابی کابل را پیدا کنید، در حالی که با استفاده از این ابزار محل خرابی کابل تعیین می شود و فقط ناحیه مورد نظر پیاده سازی می گردد.


قابلیت تست انواع کابل ها (RJ11, RJ45, USB, BNC,STP,UTP )
حداکثر متراژ تست کابل
قابلیت اندازه گیری طول کابل، نقشه سیم و جهت
قابلیت تشخیص جفت خرد شده با بررسی سیم کشی
قابلیت اندازه گیری کابل های زوج به هم تابیده شده
قابلیت پخش آلارم
تعیین اعلام پهنای باند هر کابل
قابلیت تشخیص وجود نویز و محل دقیق آن در مسیر کابل کشی


انواع تستر کابل شبکه

تستر ساده شبکه با LED 
این مدل مانند تمام تسترهای شبکه دارای دو بخش است که هر دو بخش آن دارای هشت LED به تعداد رشته سیم‌های درون کابل شبکه است. این تستر کابل شبکه علاوه بر تست شبکه کابل تلفن را نیز تست می‌کند دارای دو ورودی RJ45 برای شبکه و RJ11 برای تلفن می‌باشد.


تستر دارای صفحه نمایش دیجیتال
این نوع تستر کابل شبکه با صفحه نمایش دیجیتال نیز دارای دو بخش است یک بخش اصلی که باتری و صفحه نمایش دارد و بخش دیگر که بدون باتری و صفحه نمایش است. این تستر علاوه بر تشخیص قطع شدگی کابل متراژ کابل را نیز نمایش می دهد.

تستر چند کاره شبکه
این تستر چند کاره شبکه دارای LED می‌باشد و علاوه بر کابل شبکه، کابل تلفن، کابل دوربین مداربسته و کابل USB را نیز تست می‌کند.

گوس متر چیست

تفاوت میدان الکتریکی و مغناطیسی:

به همان صورت که یک ذره باردار در اطراف خود میدان الکتریکی ایجاد می کند، یک آهنربای کوچک نیز در اطراف خود میدان مغناطیسی ایجاد می کند. میدان مغناطیسی و میدان الکتریکی هر دو بردار می باشند. همان طور که می دانیم هر آهنربا دارای دو قطب N و S است و میدان مغناطیسی در قطب ها بیشترین مقدار خود را دارا می باشد و برخلاف بارهای الکتریکی که فقط می توانند یا مثبت باشند و یا منفی آهنربا همواره دارای دو قطب مثبت N و منفی S می باشد و حتی با بخش کردن یک آهنربا نمی توان قطب های آن را از هم جدا کرد و حتی بعد از بخش کردن هم هر آهنربا مجدد یک قطب N و یک قطب S دارد. اگر بخواهیم کمی علمی تر به بحث میدان مغناطیسی بپردازیم، می توان میدان مغناطیسی را میدان اطراف یک بار الکتریکی در حال حرکت تعریف کرد. بنابراین گوس می تواند توسط سیم های حامل جریان نیز ایجاد شود. همچنین روش دیگر تولید میدان مغناطیسی، تغییر میدان الکتریکی می باشد. زمین هم با توجه به خاصیت هسته خود دارای میدان مغناطیسی است و قطب های مغناطیسی آن برعکس قطب های جغرافیایی می باشند، یعنی قطب شمال زمین معادل جنوب مغناطیسی می باشد.

 

چه موادی خاصیت مغناطیسی دارند؟

برخی مواد دارای این خاصیت می باشند که وقتی در میدان مغناطیسی واقع می شوند دارای خاصیت آهنربایی می شوند که این مواد به دو دسته زیر تقسیم می شوند:
مواد فرومغناطیس نرم: موادی که به آسانی آهنربا شده و به همان سادگی هم خاصیت آهنربایی خود را از دست می دهند را مواد فرومغناطیس نرم گویند به عنوان مثال آهن یک ماده فرومغناطیس نرم است.

مواد فرومغناطیس سخت: به موادی که دیر آهنربا شده و دیر هم خاصیت خود را از دست می دهند مواد فرومغناطیس سخت گفته می شود. به عنوان مثال فولاد یک ماده فرو مغناطیس سخت است.

 

میدان مغناطیسی حاصل از عبور جریان:

در قرن هجدهم بسیاری از دانشمندان به دنبال کشف ارتباط بین الکتریسیته و مغناطیس بودند. البته مشخص شد که بار الکتریکی ساکن و آهنربا هیچ اثر و یا انرژی بر یکدیگر ندارند تا زمانی که هانس کریستال اورستد پدیده جالبی را کشف کرد. او به صورت اتفاقی دریافت که سیم حامل جریان می تواند بر روی راستای عقربه قطب نما که در نزدیکی سیم قرار داشت اثر بگذارد. بنابراین نتیجه گرفت که ظاهرا سیم حامل جریان، میدان مغناطیسی تولید می کند. بنابراین کشف اورستد سرآغاز پیدایش دانش جدیدی به نام الکترومغناطیس شد. سیم حامل جریان هم چنین می تواند به صورت یک سیم پیچ باشد. بدین صورت که اگر یک هادی جریان الکتریکی را به صورت دایره هایی با مراکز مشترک بپیچیم در واقع یک نوع ساده از سیم پیچ را ایجاد کرده ایم. این سیم پیچ هم چنین به نام هایی چون بوبین یا سلف نیز شناخته می شود. وقتی از این بوبین و یا سلف جریان الکتریکی عبور کند، میدان مغناطیسی به وجود می آید. اگر بوبین را ایده آل در نظر بگیریم (بوبینی ایده آل نامیده می شود که طول آن نسبت به مساحتش بسیار بزرگتر باشد.) میدان مغناطیسی داخل سیم پیچ یکنواخت می شود و از میدان مغناطیسی خارج آن بسیار بیشتر می باشد، به طوری که میدان مغناطیسی دهانه سیم پیچ نصف میدان مغناطیسی میانه سیم پیچ است. این سیم پیچ ها در تمام موتورهای الکتریکی و ترانس ها به کار می روند و این سیم پیچ ها به صورت های مختلف مانند توزیع شده و متمرکز پیچیده می شوند. میدان مغناطیسی داخل سیم پیچ به عواملی از قبیل تعداد پیچش سیم در واحد متر به دور هسته آهنی که وجود این هسته خود موجب تقویت میدان می شود و نیز به بزرگی جریان عبوری از سیم نیز بستگی دارد، به طوری که هر چه جریان بزرگتر باشد، میدان تولید شده نیز بزرگتر است.

 

تاثیر میدان های الکترومغناطیسی بر سلامت:

با توجه به روند صنعتی شدن جوامع و از جمله افزایش روز افزون تجهیزات الکتریکی، طیف بیشتری از افراد جامعه چه در محیط های کاری و چه در محیط های مسکونی در معرض مواجهه با میدان های مغناطیسی و الکتریکی قرار دارند، و این مساله امکان ایجاد اثرات زیان بار بر سلامت افراد را افزایش داده است و همانگونه که زغال سنگ در گذشته انقلاب صنعتی را رقم زده است، امروزه هم الکتریسته به عنوان سوخت نامرئی زندگی مدرن می باشد و استفاده از این نیرو سبب تولید میدان های الکتریکی و مغناطیسی می شود. میدان های الکترومغناطیسی بر اساس رنج فرکانس شان به دو دسته ELF و VLF تقسیم می شوند. فرکانس میدان ELF در رنج 3 تا 300 هرتز می باشد و رنج فرکانس میدان VLF در رنج 3 تا 300 کیلوهرتز می باشد. میدان های الکترومغناطیسی می توانند توسط هر نوع کابل کشی و تجهیزات حامل جریان الکتریکی مانند خطوط برق هوایی و زمینی و سیم کشی منازل و تجهیزات پزشکی و وسایل الکتریکی و غیره تولید شوند. هر چه فاصله از منبع افزایش یابد شدت میدان کاهش می یابد و معمولا در اطراف منبع مولد حداکثر می باشد. با اینکه میدان های الکتریکی و مغناطیسی با هم تولید می شوند، اما ماهیت فیزیکی و نحوه تاثیر آنها روی بدن انسان متفاوت است. نگرانی بیشتر در مورد میدان های مغناطیسی می باشد، زیرا میدان های مغناطیسی به راحتی در ساختمان ها و پوست افراد نفوذ می کنند و به سختی قابل کنترل هستند. بنابراین به صورت کلی هم جهت اهداف سلامت و هم اهداف صنعتی اندازه گرفتن میدان های مغناطیسی لازم است و برای اندازه گیری این میدان ها در حال حاضر تجهیزاتی مانند گوس متر یا تسلامتر و یا میدان سنج مورد استفاده قرار می گیرد.

 

انواع گوس متر:

گوس متر یا تسلامتر که اصطلاحا به آن میدان سنج هم می گویند، وسیله ای برای اندازه گیری میدان های مغناطیسی می باشد که این میدان سنج ها می توانند میزان شدت میدان را در یک جهت و یا سه جهت اندازه گیری نمایندمیدان سنج ها می توانند شدت میدان را با دو واحد تسلا و یا گوس اندازه گیری نمایند. هم چنین از نظر اندازه گیری شدت میدان در فرکانس های پایین و بالا هم گوس مترها به دو دسته تقسیم می شوند و برخی در فرکانس های پایین را اندازه می گیرند و برخی در فرکانس های بالا. برخی محصولات که برای اندازه گیری میدان الکتریکی و یا مغناطیسی مورد استفاده قرار می گیرند به شرح زیر می باشند:

 

گوس متر قیمت 

 

 

ارت سنج یا ارت تستر (زمین سنج، تستر زمین ، earth tester) چیست؟

ارت سنج چیست ؟ (earth tester) یا همان دستگاه تست مقاومت زمین شبیه میگر برای اندازه گیری مقاومت طراحی گردیده با این تفاوت که مقاومت زمین بسیار کمتر از عایق های معمول می باشد. در حقیقت رنج میگر در بازه مگا اهم و تستر مقاومت زمین در حدود اهم می باشد. از دستگاه تست مقاومت زمین (ارت تستر) معمولا برای اندازه گیری مقاومت بین دو نقطه زمین در حدود 5 یا 10 اهم است استفاده می کنند. ارت تستر ها معمولا دارای سه عدد کانکشن هستند که به کمک میله ای فلزی امکان اتصال به زمین داشته و به نام الکترودهای جریان، زمین، و پتانسیل شناخته می شوند.

 

ساختار تستر زمین
تستر زمین از یک ژنراتور محور دستی استفاده می کند. جریان چرخشی و یکسو کننده دو قسمت اصلی یک تستر زمین هستند. reverser فعلی و یکسو کننده ها در شفت ژنراتور DC نصب شده است. تستر زمین فقط به دلیل یکسو کننده در DC کار می کند.
ارت تستر 
دارای دو کموتاتور در کنار reverser فعلی و یکسو کننده جریان است. هر کموتاتور شامل چهار برس ثابت شده است. کموتاتور یک دستگاه مورد استفاده برای تبدیل جهت جریان فعلی است. به صورت سری با آرماتور ژنراتور متصل می شود. و برس ها برای انتقال نیرو از قطعات ثابت به قسمت های متحرک دستگاه ها استفاده می شود.
ترتیب برس ها می تواند به گونه ای انجام شود که بطور متناوب با یکی از بخش ها حتی پس از چرخش در کموتاتور متصل شوند. برس ها و کموتاتور ها همیشه به یکدیگر متصل هستند.
تستر زمین شامل دو فشار و سیم پیچ های جاری است. هر سیم پیچ دارای دو پایانه است. جفت سیم پیچ فشار و سیم پیچ جریان در سراسر آهنربای دائمی قرار می گیرند. یک جفت سیم پیچ جریان و فشار کوتاه است و به الکترودهای کمکی وصل می شود.
ترمینال یک طرفه سیم پیچ فشار به یکسو کننده متصل است و انتهای دیگر آنها به الکترود زمین متصل است. به همین ترتیب ، سیم پیچ فعلی به یکسو کننده و الکترود زمین متصل می شود.
تستر زمین شامل سیم پیچ بالقوه ای است که مستقیماً به ژنراتور DC متصل می شود. سیم پیچ بالقوه بین آهنربای دائمی قرار می گیرد. سیم پیچ به نشانگر متصل می شود و نشانگر در مقیاس کالیبره شده ثابت می شود. نشانگر میزان مقاومت زمین را نشان می دهد. انحراف نشانگر به نسبت ولتاژ سیم پیچ فشار به جریان سیم پیچ جریان بستگی دارد.
جریان اتصال کوتاه از تجهیزات به زمین می رسد و از نظر ماهیت متناوب است. بنابراین ، می توان گفت جریان متناوب در خاک جریان می یابد. این جریان جایگزین اثر ناخواسته از خاک، که به دلیل اقدام های شیمیایی و یا به دلیل تولید emf ، برگشت رخ می دهد را کاهش می دهد.

در سایت های کامپیوتری زمین مناسب از دو بابت حائز اهمیت می‌باشد:

الف ـ حفاظت در مقابل صاعقه و اضافه ولتاژها

ب ـ هم پتانسیل بودن تجهیزات نصب‌شده در سایت و کارکرد صحیح آنها بخصوص تجهیزات دیجیتال و انتقال دیتا با توجه به بکارگیری تجهیزات کامپیوتری جدید.


لزوم استفاده از سیستم ارت سنج (ارت تستر) :
به منظور حفاظت افراد و دستگاه ها ، اضافه ولتاژهای تولید شده در بدنه که باعث صدمه دیدن دستگاه ها و افراد می‌شود ، همچنین ولتاژهای بسیار زیاد و خطرناک ناشی از برخورد صاعقه با دکل های کامپیوتری را باید در جایی خنثی نمائیم . به همین منظور استفاده از سیستم ارت (ارت تستر) و حفاظت از تجهیزات بسیار لازم و ضروری است بعلاوه با افزایش استفاده از سیستمهای دیجیتالی و حساس ، لزوم بازنگری در طراحی ، نصب و نگهداری سیستمهای حفاظتی گراندینگ وجود دارد.


به طور خلاصه اهداف بکارگیری سیستم ارتینگ یا گراندینگ(ارت تستر) عبارتند از :
1
ـ حفاظت و ایمنی جان انسان
2
ـ حفاظت و ایمنی وسایل و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی
3
ـ فراهم آوردن شرایط ایده‌ال جهت کار
4
ـ جلوگیری از ولتاژ تماسی
5
ـ حذف ولتاژ اضافی
6
ـ جلوگیری از ولتاژهای ناخواسته و صاعقه
7
ـ اطمینان از قابلیت کار الکتریکی


چاه ارت چیست؟
به معنای زمین می باشد که در صنعت برق به آن سیستم اتصال زمین می گویند.
وظیفه اصلی سیستم ارتینگ (ارت سنج) این است که هر جریان الکتریکی که وارد این سیستم شد را به طور کامل به زمین منتقل کند. سیستم ارتینگ متشکل از چاه ارت و سیم متصل به چاه می باشد.
اگر ما بدنه تمام دستگاه های برقی اعم از صنعتی و مخابراتی و خانگی و...و یا به طور کلی هرنوع مصرف کننده برق را توسط یک رشته سیم به سیم اتصال به زمین متصل کنیم، یک سیستم ارتینگ ایجاد کرده ایم.
هدف از ایجاد این سیستم این است که اگر هریک از سیم های فاز و یا سیم نول به هر طریقی به بدنه دستگاه اتصال یابد و مدار الکتریکی مورد نظر دچار نشتی جریان شود ؛ این نشتی جریان توسط سیم ارت به زمین منتقل شده و از برق گرفتگی و یا در مواردی اتصالی دستگاه جلوگیری می شود.
در مواردی به اشتباه بدنه مصرف کننده های خانگی را به لوله های آهنی آب و یا گاز و یا حتی به اسکلت ساختمان اتصال می دهند که این کار بسیارخطرناکی است که منجر به برق گرفتگی های کشنده می شود.
درهنگام اتصال کامل سیم های فاز به سیم ارت فیوز مربوط به آن فاز عمل کرده و جریان را قطع می کند ودر هنگام اتصال کامل سیم نول به سیم ارت اگر مدار ارتینگ دارای فیوز محافظجان (FI ) باشد،این فیوز از 30 میلی آمپر نشتی جریان به بالا را قطع می کند وباعث قطع کامل جریان فاز و نول می شود.
لازم به ذکر است که سیم ارت و سیم نول به ظاهر از نظراینکه بی برق هستند بسیاربه یکدیگر شبیه هستند ولی در عمل دوسیم مستقل از هم و عملکردی متفاوت از یکدیگر دارند و هیچگاه نمی توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد.
آنچه در مورد چاه ارت مهم است مقدار رطوبت است. بنابر این هرچه مقدار رطوبت بیشتر باشد چاه مقاومت کمتری داشته و بهتر جواب میدهد. البته هر چه خاک فشرده تر باشد باز هم جواب بهتر است.


کاربردها ومزایای کلی ارت تسترو ارت سنج:
1.
مخابرات
2.
نیروگاهای برق
3.
کارخانه ها وتسهیلات
4.
سیستم های تلفن همراه
5.
مخازن گاز
6.
ساختمان های بلند
7.
استودیوهای ضبط صدا
8.
اتاق های کنترل وسرورها
9.
بانک ها وموسسات داده پردازی
10.
پالایشگاهها وپتروشیمی ها

 

انواع تستر ولتاژ و کاربرد آن چیست؟

برق کاران حرفه ای برای تست و آزمایش ، انواع گسترده ای از کارکردهای الکتریکی در سیم کشی برق مسکونی و تجاری از تجهیزات مختلفی استفاده می کنند و صاحبان خانه نیز از این ابزارها را استفاده می کنند. یادگیری و شناسایی این تجهیزات تستر ولتاژ برق (Electrical Testers) ، درک عملکردهای آن ها و یادگیری نحوه استفاده از آنها ، تخصص شما را در هنگام کار بر روی سیم کشی برقی بسیار گسترش خواهد داد.

برخی از این تجهیزات دستگاه های چند منظوره هستند که می توانند بیشتر از همه وظایف تست ولتاژ برق را در همه موارد انجام دهند ، در حالی که برخی دیگر دستگاه های تک کاره هستند که یک عملکرد واحد را آزمایش می کنند. تستر های ولتاژ برق مختلفی می توانند برای بررسی سطح ولتاژ در مدارهای AC و DC ، برای تست آمپراژ ، پیوستگی ، مدارهای کوتاه و مدارهای باز ، قطبیت و موارد دیگر استفاده شوند. برخی از این دستگاه ها برای اکثر صاحبان خانه ناآشنا است ، اما مهم ترین آن برای کسی که قصد دارد در سیم کشی برق خانه کار کند ، دانستن چگونگی تست ولتاژ است. چندین دستگاه ذکر شده در زیر این عملکرد را انجام می دهند.

1 - تستر ولتاژ غیر تماسی (القائی)
تستر ولتاژ غیر تماسی (همچنین به عنوان تستر ولتاژ القایی شناخته می شوند) احتمالاً ایمن ترین تسترها که در اختیار ما هستند و مطمئناً ساده ترین استفاده را دارند. یکی از انواع تستر ولتاژ غیر تماسی به شما امکان می دهد ولتاژ را در سیم ها یا دستگاه ها بررسی کنید بدون اینکه مجبور به لمس سیم و قطعات باشید. دستگاه مانند مینی گیره با نوک کوچک که در انتهای آن است و ولتاژ را در مواردی از قبیل سیم کشی برق ، پریز برق ، قطع کننده مدار ، سیم کشی لامپ ، سوکت نور و سوئیچ تشخیص می دهد. می توانید با چسباندن پراب تستر به داخل یک محفظه خروجی یا حتی لمس کردن قسمت بیرونی سیم یا کابل برق ، نتیجه را بدست آورید.
تسترهای القاء از باتری برای تغذیه دستگاه استفاده می کنند و بیشتر مدل ها ولتاژ موجود با چراغ قرمز در پراب تستر و همچنین صدای وزوز را به شما اطلاع می دهند. معمولا این دستگاه با یک کیف دستی همراه ارائه می شود تا بتوانید آن را با خود حمل کنید و همیشه آن را برای اهداف ایمنی آماده کنید. اساسی ترین این ابزارها اطلاعات ساده " On-Off" را ارائه می دهند ، تنها در صورت وجود ولتاژ بله یا خیر را نشان می دهد. انواع پیشرفته تر (و گران تر) اندازه گیری احتیاطی از میزان ولتاژ موجود را نشان می دهد ، اگرچه اندازه گیری توسط این تستر ولتاژ غیر تماسی تقریبا به اندازه اندازه گیری توسط مولتی متر یا تسترهای ولتاژ دیگر دقیق نیست.

از آنجا که این دستگاه باتری سرخود است ، مهم است که باتری به طور کامل شارژ شود تا دستگاه ردیاب برق به درستی کار کند. همیشه دستگاه را روی یک پریز برق یا سوئیچ تست کنید که می دانید برق در آن جریان دارد تا بررسی کنید که تستر به درستی کار می کند. این دستگاه تستر ولتاژی است که بیشتر صاحبان خانه باید از آن را داشته باشند.
2 -
تستر ولتاژ نئون
تسترهای ولتاژ نئون یا تسترهای مدار نئون بسیار ساده هستند. آنها یک بدنه کوچک با نور نئون در داخل خود دارند و دو سیم کوتاه با یک پروب فلزی که در انتها آن قرار می گیرد. تستر ولتاژ نئون فقط به شما می گوید ولتاژ وجود دارد یا نه. این دستگاه به شما نمی گویند که ولتاژ در مدار چقدر است. برخلاف تستر ولتاژ غیر تماسی ، این امر به شما نیاز دارد تا سیم های مدار ، ترمینال های پیچ یا شکاف های خروجی را با پروب های سیم لمس کنید. این دستگاه از باتری استفاده نمی کند و به همین دلیل آن را به ابزاری بسیار قابل اعتماد تبدیل می کند.

برای استفاده از تستر ولتاژ نئون ، کافی است یک پروب تستر را به سیم داغ ، ترمینال پیچ یا شکاف خروجی وصل کنید و پروب دیگر را به تماس خنثی یا زمینی وصل کنید. در صورت وجود جریان ، لامپ نئونی کوچک در نوک دستگاه روشن می شود. این ردیاب برق همچنین می تواند تأیید کند که آیا یک پریز به درستی پایه گذاری شده است: اگر تستر جریان برق روشن شود وقتی پروب ها داخل شکاف داغ و شکاف های خنثی روی پریز قرار می گیرند ، اما با انتقال پروب از خنثی به شکاف زمین نمی توان آن را روشن کرد. این بدان معناست که محل خروجی به درستی پایه نشده است.

این تستر جریان برق یک ابزار بسیار آسان برای استفاده است ، اما باید با احتیاط از آن استفاده کرد: اگر به طور تصادفی هر یک از پروب های فلزی را در طول آزمایش لمس کنید و ولتاژ در مدار وجود داشته باشد احتمال اینکه صدمه ببینید بسیار زیاد است. در هنگام استفاده از تستر مدار نئون ، پراب ها را به وسیله محفظه پلاستیکی نگه دارید.
از آنجا که این تستر جریان برق بسیار ارزان است ، بیشتر صاحبان خانه ها باید یک عدد از آن را داشته باشند ، حتی اگر یک تستر ولتاژ غیر تماسی داشته باشند. اگر تستر جریان غیر تماسی شما باتری نداشته باشد یا مشکل داخلی باشد ، تستر نئون روشی مطمئن برای بررسی جریان است. همچنین روشی مناسب برای بررسی این است که اطمینان حاصل کند یک تسترولتاژ غیر تماسی به درستی کار می کند.

 

3 - تستر ولتاژ مدار
پلاگین آنالایزر مدار تسترهای جریان برق ارزان قیمت و بسیار کاربردی هستند که می توانند هنگام اتصال آن به یک پریز برق ، عملکرد بسیار خوبی در مورد عملکرد یک مدار الکتریکی برای شما تعریف کنند. این تسترهای جریان برق برای تست کردن پریز برق معمولی طراحی شده اند ، اما فقط پریزهای زمینی هستند که دارای سه شکاف هستند. پریزهای دو شکاف قدیمی نمی توانند با تستر ولتاژ آزمایش شوند زیرا هیچ سیم زمینی به این پریزها وصل نشده است. پریزهای دو شکاف به بهترین شکل با تستر مدار نئون آزمایش می شوند.

تستر ولتاژ مدار دارای سه چراغ نئون هستند که در الگوهای مختلف روشن می شوند تا نتایج آزمایش را به صورت خاص نشان دهند. برچسب نمودار در تستر به شما کمک می کند الگوهای نور را تفسیر کنید. ترکیبی از نورهای مختلف نشان دهنده یک خروجی به سیم درست ، یک پریز برق با سیم معکوس ، یک مدار باز و وجود یا عدم وجود اتصال زمینی است. آنالایزرهای مدار هیچ باتری ندارند. آنها برای انجام آزمایش به سادگی به پریز برق وصل می شوند. برای کارآیی بهتر تستر باید از پریز برق استفاده کرد.

 

4 - تستر ولتاژ قلمی
تستر ولتاژ قلمی دستگاهی است که از باتری ها تغذیه می شود و یک پراب و یک سیم با یک گیره یا پراب دیگر در انتهای دیگر دستگاه دارد. اگر این دو را با هم لمس کنید ، یک مدار را کامل می کنید و نور روی بدنه تسترولتاژ روشن می شود و نشانگر آن است که یک مدار کامل است. این تسترهای جریان برق برای بررسی اینکه آیا مدار مانند یک سوئیچ تک قطبی به درستی کار می کند ، عالی هستند.

بر خلاف ردیاب های برق دیگر ، تسترولتاژ قلمی همیشه هنگام خاموش شدن مدار یا روی سیم کشی یا دستگاه هایی که از مدار جدا شده اند ، استفاده می شود. اگر از دستگاه تستر ولتاژ پیوسته در سیم وصل مدار استفاده می کنید ، همیشه برق را به مدار یا دستگاهی که در حال آزمایش هستید قطع کنید. یا دستگاه را کاملاً از سیم کشی مدار جدا کنید. استفاده از تستر ولتاژ قلمی روی سیم کشی که دارای ولتاژ است می تواند بسیار خطرناک باشد.

برخی از برق کش ها فقط از این ابزارها برای آزمایش وسایلی استفاده می کنند که کاملاً از سیم اتصال جدا هستند. به عنوان مثال ، ردیاب برق پیوستگی روش خوبی را برای دیدن اینکه سیم کشی لامپ دست نخورده است یا مکانیسم داخلی سوئیچ جدا شده یا به درستی کار می کند ، ارائه می دهد. در صورت خاموش بودن یک مدار ، یک تستر پیوستگی همچنین روشی را برای بررسی عملکرد سیم ها فراهم می کند تا از کامل بودن مدار اطمینان حاصل شود. همچنین می توانید از آنها برای شناسایی مدارهای کوتاه در سیم کشی استفاده کنید.

اگرچه بیشتر صاحبان خانه به ندرت از این تستر استفاده می کنند ، اما بسیار ارزان است و برای هر هرکسی که میزان متوسطی از کارهای الکتریکی را در اطراف خانه انجام می دهد ، مفید خواهد بود.

5 - مولتی متر
مولتی متر ها از متنوع ترین تسترهای ولتاژ هستند و همان طور که از نام آن پیداست ، مولتی مترها قادر به عملکردهای مختلف و تست های مختلفی هستند. تمام برق کش های حرفه ای صاحب یکی از این ابزارها هستند. اکثر مولتی متر ها می توانند قرائت های دقیقی از مقاومت ، ولتاژ AC و DC ، تداوم ، ظرفیت و فرکانس را ارائه دهند. اگر یاد بگیرید که چگونه از تمام عملکردهای آن استفاده کنید ، یک مولتی متر می تواند تمام اطلاعات ارائه شده توسط سایر دستگاه های تسترولتاژ برق را ارائه دهد.

مولتی متر ها دارای بدنه ای با جعبه دیجیتالی یا آنالوگ هستند ، شماره گیری برای تنظیم عملکرد تست (و همچنین ولتاژ و تنظیمات مختلف خوانش) ، و دو سر بلند با پروب های فلزی در انتهای آنها قرار دارند. این تسترولتاژها از نظر کیفیت بالا و دقت بسیار زیادی دارند ، بنابراین اگر قصد دارید یکی از آنها را خریداری کنید ، معقول است که روی یک ابزار با کیفیت (گران تر) سرمایه گذاری کنید.

برق کش های متوسط تا پیشرفته احتمالاً می خواهد صاحب یک مولتی متر باشد ، اگرچه برای یادگیری کارکردهای مختلف آن و نحوه استفاده از آنها برخی از تمرینات لازم است.


6 -
تستر ولتاژ سولونوئید
تستر ولتاژ برق یکنواخت ، که در تجارت با نام مستعار "wiggies" نیز شناخته می شوند ، همچنین تسترهای ولتاژ برق چند منظوره هستند ، اما فقط چند مولتی متر باتری کار ساده تر و آسان تر هستند. هر دو مدل آنالوگ و دیجیتال در دسترس هستند. تستر ولتاژ برق یکنواخت قادر به آزمایش هر دو ولتاژ و قطبیت هستند. برق کش ها از آنها به دفعات استفاده می کنند زیرا می توانند ولتاژ AC و ولتاژ DC را در بازه 100 تا 600 ولت آزمایش کنند. جوانب مثبت این دستگاه اغلب این ابزار را بر روی مولتی متر برای بسیاری از برنامه ها ترجیح می دهند ، زیرا بسیار ناهموار است و هیچ باتری برای مانیتور کردن ندارد. با این وجود ، دقیقاً به اندازه یک مولتی متر برای ارائه یک اندازه گیری عددی از میزان ولتاژ موجود ، دقیقاً دقیق نیست.

تستر ولتاژ سولونوئید دارای دو سیم است که هر یک از آن ها یک پروب دارد که از قسمت پایین تستر ، امتداد دارد. تستر جریان برق سولونوئید از باتری استفاده نمی کنند ، بنابراین همیشه برای بررسی ولتاژ آماده به کار است.در صورت وجود ولتاژ دستگاه با کلیک کردن یا لرزش کردن اعلام می کند که ولتاژ وجود دارد. هرچه صدای لرزش با صدای بلند تر یا لرزش بیشتر باشد ، یعنی اینکه ولتاژ بالاتر می رود. این تسترهای ولتاژ مقاومت بالایی دارند و اغلب در هنگام آزمایش دستگاه های متوقف کننده مدار (GFCI) یا مدارهای قطع کننده مدار زمینی را بررسی می کنند.

7 - کلمپ آمپرمتر دیجیتال
کلمپ آمپرمتر دیجیتال ابزاری است که معمولاً فقط توسط متخصصان برق مورد استفاده قرار می گیرد. این عملکرد مولتی متر را با یک سنسور جریان ترکیب می کند و گران تر از مولتی متر است. در عملکرد بین یک مولتی متر و یک کلمپ آمپرمتر تفاوت های ظریف وجود دارد ، اما بدیهی ترین این است که این ابزار دارای فک هایی برای بستن است که می تواند سیم ها را به خود بگیرد. این باعث می شود این ابزار در بعضی از برنامه ها از قبیل کار در داخل یک صفحه قطع کننده مدار باز برای آزمایش مدارهای جداگانه ایمن و آسان تر باشد. در این ابزار همچنین از سیم های مجهز به سیم استفاده شده است که امکان استفاده از ابزار را به همان روش مولتی متر استاندارد را دارد.

کلمپ آمپرمتر ابزاری ویژه است که تعداد کمی از صاحبان خانه نیاز به داشتن آن دارند. در عمل عملکردهایی شبیه به مولتی متر ارائه می دهد ، اما روش استفاده آن برای برق کس های حرفه ای تر کاربردی است.

8 - ولت متر ولتاژ
یک ولت متر ولتاژ یکی دیگر از تسترهای جریان برق تخصصی است که معمولاً فقط متعلق به برق کش های حرفه ای است. این یک تستر ولتاژ عددی است که می تواند از دو طریق کار کند. این ابزار شامل سیم های مشابه سیم هایی است که در یک تستر ولتاژ نئون یا مولتی متر وجود دارد ، که می توان با لمس کردن سیم ها به سیم های لخت یا تماس های فلزی ، برای اندازه گیری ولتاژ یا پیوستگی استفاده کرد. اما این ابزار همچنین دارای دسته های الکترواستاتیک است که می تواند ولتاژ را به سادگی با نگه داشتن آنها در مجاورت سیم ها یا تماس های فلزی تشخیص و اندازه گیری کند.